1
1
2-300x75
3-300x75
4-300x75
5-300x75
6-300x75

Terug naar de Stichtstraat – Paul Gellings

21 feb, 2024 Onderdeel van besprekingen

Bespreking door Schrijver in Frankrijk

Een Amsterdamse nieuwbouwbuurt in de jaren van de wederopbouw. Kinderen spelen op straat, buren houden elkaar in de gaten, de boompjes aan de kant van de weg zijn nog jong en pril, verderop ratelt de tram langs, voorbij de wijk begint een zanderig no-mans-land, waar nog gebouwd moet worden, ook een vaart… Bij mij wekte de Paul Gellings’ beschrijving oude herinneringen op – ja, zo was het! Er was nog zo weinig, er moest nog zoveel komen. De wijze waarop Paul Gellings de sfeer uit die tijd weergeeft – soms met maar een paar woorden – is weergaloos.

Het hoofdmotief is de herinnering – en wat maakt dat we de herinnering vervalsen. Deze vraag wordt levend in de persoon van Christ Goedhart die een wrang verleden met zich meesleept. Daar komt de lezer geleidelijk achter. Maar is ‘vervalsen’ wel het juiste woord? Wellicht is ‘herschrijven’ beter op zijn plaats. Ik citeer Paul Gellings: ‘Zolang wij ademen en bewegen, ademt en beweegt het verleden mee, en zit de enige waarheid in die adem en beweging. Eigenlijk is er helemaal geen waarheid, maar slechts een vormeloze massa aan ervaringen waarin een hart klopt, en dat hart, dat zijn wijzelf’.

Paul Gellings is een groot schrijver.

.

Paul Gellings is dichter, schrijver en vertaler. Zijn oeuvre is indrukwekkend. Bij Uitgeverij Arbeiderspers kwamen enkele van zijn gedichtenbundels uit. Zijn romans zijn onder andere Witte paarden (2001), De zomer van Icarus (2010), Verbrande schepen (2011), Augustusland (2013), De jacht op de klaproos (2016) en De wereld als leugen (2018). In 2020 verscheen de verhalenbundel Steden van Pandora, in 2021 Het smeedwerk van herinnering en in 2023 Terug naar de Stichtstraat. In 2014 is van hem een roman in het Frans in het licht gebracht: Amsterdam Quartier Sud (Ed. Pierre Guillaume de Roux). Paul Gellings is door het Franse ministerie van Cultuur onderscheiden voor de manier waarop hij al sinds bijna veertig jaar de Franse taal en cultuur onder de aandacht brengt.

Sorry, comments for this entry are closed at this time.